Gå till huvudmenyn Gå till sidnavigeringen Gå till huvudinnehåll All 3M.com Site Map

HISTORISK TIDSLINJE


Om Post-it® Notes

I över 40 år har Varumärket Post-it® hjälpt människor att vara mer produktiva, att kommunicera bättre, och att uttrycka sig på kreativa sätt.

Men trots att man hittar produkterna i alla möjliga sammanhang var begynnelsen långtifrån uppenbar. Om vi blickar tillbaka lär oss uppkomsten av våra Canary Yellow™ notes en viktig läxa: Blod, svett och tårar kan vara lika viktigt som inspiration när det gäller att ge liv åt en idé.

SÅ HÄR BÖRJADE ALLTSAMMANS:

Från upptäckt ...

Dr Spencer Silver, en forskare hos 3M, undersökte häftämnen i laboratoriet. Han upptäckte då något underligt: ett häftämne som fäste vid ytor, men utan att binda till dem helt.

”Det ingick i mitt jobb som forskare att utveckla nya häftämnen, och

på den tiden ville vi ta fram större, starkare och tåligare häftämnen”, berättar Silver. ”Det här var ingetdera.”


Vad Silver upptäckt var något som kallas mikrosfärer, som behåller sin klibbighet men har en ”avlägsningsbar karaktär”, som gör det lätt att skilja vidhäftande ytor från varandra.

Ordet sprids

Åren gick utan att Silver hittade något användningsområde för sin upptäckt. Det hindrade honom dock inte från att beskriva dess fördelar för kollegorna.

”Jag blev känd som 'Herr Ihärdig' för att jag vägrade ge upp.”

Samtidigt var Art Fry, en annan forskare hos 3M, frustrerad. Varje onsdagkväll när han repeterade med sin kyrkokör brukade han använda små papperslappar för att markera psalmerna som skulle sjungas på nästa gudstjänst. På söndagen upptäckte han allt som oftast att lapparna ramlat ur psalmboken.

Vad han behövde var en sorts bokmärke som kunde fästa vid papperet utan att skada sidorna.


… Till Heureka!

Han mindes ett seminarium om Silvers mikrosfärer som han deltagit i, och upplevde vad han numera kallar sitt "heureka-ögonblick". ”Ögonblicket när man får adrenalinkicken.” 1

Han slog sig samman med Silver, och tillsammans började de utveckla en produkt. När de kom på sig själva med att skriva meddelanden på sina nya lappar för att kommunicera på kontoret, insåg de idéns fulla potential.

”Jag tänkte att vad vi har här är inte bara ett bokmärke”, säger Fry. ”Det är ett helt nytt sätt att kommunicera på.”


Pröva, du kommer att gilla det

Fry beslöt sig för att göra 3M:s huvudkontor till sitt testområde.

Fry försåg hela företaget med de nya självhäftande lapparna. De anställda älskade dem.


Till en början lanserade 3M produkten under namnet Press 'n Peel i fyra städer, men med blandade resultat.

Blitzen i Boise

Marknadsförarna beslöt att sätta produkten rakt i konsumenternas händer. Den väldiga satsningen — känd som ”Blitzen i Boise” eftersom lanseringen ägde rum i staden Boise i Idaho — blev en stor succé. Nittio procent av de som fått prova produkten uppgav att de skulle köpa den.

1980
till
1986

En stjärna föds

Lapparna spreds ”som ett virus”, berättar Fry. ”Redan från början var detta en produkt som marknadsförde sig själv eftersom kunderna satte lapparna på dokument de skickade till andra, som i sin tur blev nyfikna. Man såg lappen, tog loss den och kände lite på den, och gick sen ut och köpte sig ett eget block.”

Silver säger att i likhet med många andra banbrytande uppfinningar var deras en produkt som ingen trodde sig behöva tills de faktiskt behövde den.


Gult får sitt erkännande

Den 6 april debuterade Silvers och Frys obesjungna hjälte i amerikanska butiker under namnet Post-it® Notes.



Den numera kännetecknande färgen Canary Yellow™ valdes av en ren slump — det var den enda pappersfärgen som fanns på laboratoriet bredvid.




Lee Iacocca och andra VD:ar för Fortune 500-företag skrev och berättade hur mycket de tyckte om produkten. Post-it® Notes lanseras i Kanada och Europa.

Markering av storslagenhet

Fry hedrades med företagets högsta tekniska befattning – chefsforskare. ”Min största belöning”, säger han, ”är att se så många människor använda och uppskatta min produkt.”

Post-it® Index lanserades som ett nytt sätt att organisera med färgkoder och indexering.

1987
till
1996

Kraft att stanna kvar



Post-it® Notes firade sitt 10-årsjubileum och syntes på många listor över årtiondets främsta konsumentprodukter.


Post-it® Blädderblock lanseras. Brainstorming skulle aldrig bli sig likt igen.

Efter 28 års tjänst gick Spencer Silver, medgrundare till Post-it® Notes, i pension från 3M med över 22 amerikanska patent i bagaget.

Både Silver och Fry hann under sina karriärer hos 3M bli tilldelade höga utmärkelser för sin forskning och har fått ta emot flera internationella ingenjörspris.

1997
till
2003

Varumärket Post-it® goes Hollywood

Huvudpersonerna i filmen ”Romy & Michele – Blondiner har roligare” utger sig för att under tiden efter studentexamen ha uppfunnit Post-it® Notes.



En arbetsplatsundersökning visade att den genomsnittliga kontorsarbetaren tar emot elva Post-it® lappar om dagen.


Post-it® Notes säljs i fler än 100 länder. Det numera välkända Post-it® Häftämnet används än i dag i flera av 3Ms produkter.

Sitta i klistret

Post-it® Super Sticky Notes lanserades med ett starkare häftämne, som fäster bättre vid lodräta och ojämna ytor.

I ett avsnitt av ”Sex and the City” gör Carries pojkvän slut med henne via en Post-it® lapp.

Post-it® Indexpenna fick höga betyg från studenter för att den var både en märkpenna och en hållare för Post-it® Märkflikar.

2004
till
i dag

Fäst vid dig

Varumärket Post-it® firar 25-årsjubileum.

I säsongsavslutningen av ”Grey's Anatomy” skrev Meredith Grey och Derek Shepherd sina äktenskapslöften på Post-it® lappar.

Stora namn

Pratshowprogramledaren Oprah Winfrey hade med Post-it® Indexpennor i avsnittet ”Face behind the name”. I programmet blev 3Ms produktdesigner David Windorski presenterad.

Alla Post-it® Super Sticky Notes tillverkas nu med ett växtbaserat häftämne (67 procent växtbaserat beräknat utifrån vikt).


Varumärket Post-it® ingick samarbete med Evernote, appen för att organisera anteckningar. Nu kan du fotografera, spara och dela dina Post-it® lappar med din smartphone, och dessutom skapa auto-taggar, påminnelser och anteckningsböcker. Med Evernote har du alltid dina Post-it® lappar till hands – digitaliserade, kategoriserade och organiserade precis som du vill.

Världen tar notis

Post-it® Notes finns nu i över 150 länder. Totalt finns över 4 000 Post-it® produkter.

Silver är överväldigad av den roll Post-it® lappar spelar i film, populär mosaikkonst och i folks dagliga liv. ”Att de formligen har exploderat som produkt är mer än jag någonsin hade hoppats på.”

Ref 1: CNN online edition. Thursday, April 4, 2013
Evernote är ett varumärke tillhörande Evernote Corporation
3M, Post-it och Canary Yellow™ färgen är varumärken tillhörande 3M. © 3M 2014