3M™ Scotch-Weld™ snabblim sätter nytt rekord i Guinness World Records®.

Se filmen från rekordlyftet.

3M™ Scotch-Weld™ snabblim sätter nytt rekord i Guinness World Records®.
Den tyngsta vikt som lyfts med lim - höll 8,1 ton i luften i en timme.

3M Scotch-Weld™ snabblim satte nyligen ett nytt rekord i Guinness World Records. Limmet lyfte en 8,1 ton tung gaffeltruck och höll den i luften i en timme. Denna otroliga bedrift blev ett nytt världsrekord för den tyngsta vikt som någonsin lyfts med lim. Gaffeltrucken hängdes upp i en kran, fastlimmad med 3M Scotch-Weld snabblim PR100, på en stålcylinder med en limyta på bara 7 cm i diameter.

- 3M har länge varit kända för sin expertis inom lim och vi är glada över denna bedrift som bevisar hur starka och pålitliga 3M:s Scotch-Weld snabblimmer kan vara, säger Brian Brady, affärsansvarig för Industri, 3M i Tyskland.

Lyftet av gaffeltrucken utfördes av ingenjörer från RWTH Aachen University och visades i det tyska TV-programmet Terra Xpress. Guinness World Records kontrollant var på plats för att bevittna lyftet och godkänna det nya rekordet. Lyftet behövde uppfylla många krav för att överträffa det tidigare rekordet på 8,01 ton, men lyckades tack vare den enastående prestandan hos 3M Scotch-Weld snabblim.

Rekordinnehavaren Scotch-Weld PR100 tillhör 3M:s breda sortiment av Scotch-Weld snabblimmer som finns världen över i många sammansättningar för att limma olika substrat.

- Den här teknologin är ett praktiskt och smidigt alternativ till konventionella infästningsmetoder som bultar, svetsar, nitar och skruvar för industriella tillämpningar som kräver hög hållfasthet, säger Brady.

Världsrekordet visar limmets oerhörda styrka i en extrem tillämpning. 3M Scotch-Weld snabblimmer är också ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ i många generella tillämpningar inom industrin. Vanligtvis krävs det bara några droppar lim för att skapa starka fogar för många metaller, plaster och gummimaterial. De här supersnabbhärdande limmerna når hanteringsstyrka mot hundratals materialkombinationer efter fem till tio sekunder och har efter en timme nått 80 procent av sin fulla styrka. Andra egenskaper som svagluktande, hög temperaturtålighet och flexibilitet för att kunna stå emot vibrationer ger enkla och praktiska tillämpningar för praktiskt taget obegränsade användningsområden. Slutligen, vilket framgår av det nya världsrekordet,  besitter limmerna tonvis med hållkraft.

Jörgen Eklöf, säljchef Industri, 3M Svenska AB, 070-351 00 31

Bildalbum: Guinness World Record™