Täta med tejp och minska läckaget.

3M lanserar nu en patenterad fönstertätningstejp som minskar luftläckaget på ett snabbare och säkrare sätt än med traditionell fogmassa. Den nya tejpen klarar extrema temperaturer, sluter tätt runt spikar samt sparar tid.

Tester på svenska byggen under sommaren 2011 visar att 3M:s nya tejp minskade luftläckaget med 46 procent vid renovering av fönster, jämfört med en traditionell tätningsmetod som fogmassa och bottningslist där luftläckaget minskade med endast 10 procent.

3M har över 100 års erfarenhet av att tillverka industritejp. Fönstertätningstejpen som nu lanseras i Sverige är utvecklad i USA och används i klimat motsvarande det nordiska.

- Våra tester hos Väsbyhem visar att tejpen kan ersätta fogmassa och är dessutom en mycket säkrare och pålitligare produkt, säger energikonsult Per Karnehed som initierade testerna.

Totalt bytte Väsbyhem ca 1 500 fönster under 2011 i samband med en omfattande renovering av 264 lägenheter i ett miljonprogramområde i Upplands Väsby, utanför Stockholm.

Innan installationerna av nya fönster gjordes en provtryckning som mätte luftläckage till 80 liter/sekund. Därefter mättes skillnaden mellan att täta med fogmassa eller med tejp. Med fogmassa minskade läckaget med 7 liter/sekund till 73 liter/sekund, men med den nya tätningstejpen minskade läckaget med ytterligare 30 liter/sekund till 43 liter/sekund.

- Ett lika överraskande som enastående resultat, menar Tommy Broberg, expert på fönsterbyten efter 25 år i branschen och ansvarig för de omfattande fönsterbytena hos Väsbyhem. För mig som fönsterentreprenör så handlar det om att få ett så tätt montage som möjligt på insidan så att det inte uppstår fuktvandring eller konvektion.

Tommy Broberg uppskattar att tidsåtgången dessutom minskade med 10 procent i snitt per fönster.

- Det är ju slitna miljöer med gamla reglar, gipsskivor och tapeter och då är det alltid svårt att få fogmassan att fästa samtidigt som det är en kladdig hantering. Tejpen kräver ingen rengöring och är lättare att bära med sig än fogmassa, påpekar han.

Väsbyhem har därför beslutat att fortsätta använda metoden med fönstertejp under våren 2012 när man renoverar och byter fönster i ytterligare 286 lägenheter.

FAKTA om 3M All Weather Flashing Tape 8067

3M:s nya tätningstejp är lufttät och förhindrar fuktkonvektion i byggnaden. Tejpen kan användas till att täta runt fönster och dörrar både på in- och utsidan av byggnader, mellan bjälklag och väggliv samt över skivskarvar i fasaden.

Tejpen tillverkas av ett patentskyddat ryggmaterial som dessutom har ett godkännande av AAMA i USA för att sluta tätt kring penetrerande spikar.

Den fäster på de flesta byggmaterial oavsett om det finns skarvar, spikar eller ojämnheter på underlaget. Man kan jobba i extrem väderlek med den nya tejpen och den fungerar på fuktiga ytor samt i temperaturer från -18 C till +50 C. Tejpen klarar sex månaders exponering i solljus och att den håller i minst 50 år. En delad skyddsliner gör det enklare att applicera tejpen.

3M All Weather Flashing Tape 8067 genomgår tester hos SP och är listad hos LEED och Sunda Hus. Den finns att köpa hos bl. a Ahlsell, Gothia Fästteknik och Fredells.

Jörgen Eklöf, försäljningschef, Tejp och lim, 3M Svenska AB, 070-351 00 31

Bildalbum: 3M All Weather Flashing Tape 8067.

3M All Weather Flashingtape 8067